Foredrag: Hvordan forebygger vi vold mod kvinder? | Kerteminde Bibliotekerne

Kerteminde Bibliotek

Voksne

Gratis m. tilmelding

Foredrag: Hvordan forebygger vi vold mod kvinder?

Direktør for Femicide Watch Danmark, Ditte Bjerregaard, holder dette foredrag om, hvordan man kan forebygge vold mod kvinder – på samfundsplan, som pårørende og som kvinde.

I 2021 startede Center for Voldsforebyggelses indsatsen Femicide Watch Danmark, som indsamler viden og data om drab på kvinder i Danmark. Formålet med indsatsen er at oplyse om drab på kvinder, samt at producere ny viden, som kan anvendes i forebyggelsesarbejdet mod kvindedrab.

Rapporter viser, at en kvinde bliver dræbt hver måned i Danmark. Den hyppigste årsag til drab er jalousi.

Analyser viser også, at drab på kvinder kan forebygges. Forebyggelse er uhyre vigtigt, og det er relevant for både kvinderne selv, pårørende og samfundet generelt. Det kan hjælpe kvinder til at turde stå frem, når de oplever vold, og til at man som pårørende og samfund kender advarselssignalerne og risikoindikatorerne.

Organisationens direktør, Ditte Bjerregaard, holder et 45 minutters foredrag med viden fra indsatsen og deler værktøjer til at spotte den tidlige vold og forebyggelse af drab. Efter foredraget er der mulighed for at stille spørgsmål.

Hvor og hvornår:

Kerteminde Bibliotek, Strandvejen 41.

Onsdag d. 29. maj kl. 17-18.

Det er gratis at deltage, men husk at reservere billet, så vi ved, hvor mange der kommer på dagen.

Ditte Bjerregaard

Udgivet: Torsdag 25. april 2024 • Opdateret: Torsdag 25. april 2024